Praktyka asztangi podczas menstruacji

U większości kobiet menstruacja lub jajeczkowanie przypadają na dni pełni lub dni nowiu. Pełnia sprzyja gromadzeniu - wzrost poziomu krwi (menstruacja) może często przypadać na ten czas. Nów ma charakter odnawiający - ruch w dół energii lub krwi (menstruacja) również może być częsty w tym czasie.
Czytaj więcej
Trudno powiedzieć, który czas jest lepszy na menstruację. Dla niektórych kobiet, może to nie być żaden z tych dwóch. Cykle miesięczne kobiet mieszkających wspólnie w jednej grupie często pokrywają się ze sobą i z fazami księżyca. Przed menstruacją i przed pełnią występuje skłonność do przybierania na wadze. Z kolei przed nowiem i po menstruacji występuje skłonność do chudnięcia. Nie należy ulegać pokusie poszczenia lub oczyszczania tuż przed menstruacją (kiedy kobiety czują się cięższe), ponieważ hamuje to naturalny proces. Uważa się, że delikatne oczyszczanie po menstruacji jest bardziej wskazane.
Nie zaleca się, by kobiety praktykowały pełne serie asztangi przez pierwsze trzy dni menstruacji. Dla niektórych korzystna może się okazać zmodyfikowana sekwencja (bez pozycji odwróconych, mocnych wygięć do tyłu i niektórych skrętów) lub jakaś zupełnie inna sekwencja. Inne panie mogą zadecydować, że pełen wypoczynek przez dwa, trzy dni jest właśnie tym, czego im potrzeba. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego jest skupienie się pierwszego dnia okresu na praktyce pozycji pasywnych, takich jak supta-virasana, a następnie oparcie nóg o ścianę i odpoczynek. Drugiego dnia dodaj trochę podstawowych pozycji stojących i kilka siedzących, w szczególności pozycje otwierające biodra. Trzeciego dnia można praktykować pełną Pierwszą Serię w delikatny sposób. Nie lekceważ cyklu i nie staraj się praktykować w jego czasie pełnych serii asztangi.
W trakcie menstruacji nie zaleca sie również praktyki klasycznych związań (bandh - szczególnie uddiyana bandhy i nauli-kriyi), ponieważ ograniczają one spływanie krwi. Należy też powstrzymać się od ich praktyki na trzy dni przed menstruacją. Delikatna pranayama bez zatrzymania oddechu działa terapeutycznie w czasie cyklu menstruacyjnego. Jest rzeczą istotną, aby nie wykonywać żadnych intensywnych praktyk oczyszczających i eliminujących w czasie nowiu (dotyczy to zarówno kobiet jak i mężczyzn), ponieważ mogą one powodować nadmierne wyczerpanie. Przykładami takich procesów są: post, większość kriyi, sauna, wytrysk lub każde ćwiczenie powodujące obfite pocenie się. Mężczyźni powinni uświadomić sobie różne oddziaływanie czasu pełni i nowiu na ejakulację tak jak kobiety poznają jego wpływ na owulację i menstruację.
 
Tekst: Matthew Sweeney 'Asztangajoga bez tajemnic'
Poleć nas znajomemu i sprawdź ile możesz zaoszczędzić! Szczegóły promocji

Polecamy

Porozumienie szkół jogi
www.porozumieniejogi.pl

bezposrednikow.org
www.bezposrednikow.org

Rival Group
www.rival.pl